Spaga de la Otopeni: ANAF n-a recuperat de la fermierul Marion Anton niciun ban din cele 5,3 milioane de euro datorate statului
- Fostul deputat liberal Marin Anton, o figură cu notorietate în peisajul politic, administrativ și al afacerilor din zona agriculturii, a fost achitat definitiv de Înalta Curte de Casație și Justiție într-un dosar de corupție, în februarie 2024.
- Achitarea nu s-a datorat faptului că ar fi fost nevinovat — dimpotrivă, fusese condamnat de instanța de fond — ci faptului că a intervenit prescripția. Altfel spus, între declanșarea anchetei și o eventuală condamnare definitivă a trecut un interval prea mare. Pentru faptele de corupție comise de Marin Anton, Curtea Constituțională a României a redus termenul în care poate fi obținută condamnare definitivă a fostului deputat până în 2022.
- Deși a scăpat de închisoare, Marin Anton trebuie totuși să plătească un prejudiciu de 5,3 milioane de euro — mita încasată în 2009, când era secretar de stat la Ministerul Transporturilor.
- Până în prezent, Fiscul nu a recuperat nimic. Totuși, Direcția Națională Anticorupție a pus sub sechestru averea fostului deputat, care include terenuri, imobile și case în București, dar și numeroase proprietăți agricole.
- Marin Anton chiar susține că poate acoperi întregul prejudiciu de 5,3 milioane de euro doar prin valorificarea unui singur teren aflat sub sechestru. Mai mult, el a început demersurile la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), unde reclamă că nu a beneficiat de un proces echitabil.
De aproape un an, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu a reușit să recupereze niciun euro din una dintre cele mai mari mite încasate vreodată de un demnitar român.
Punctele cheie
Este vorba despre șpaga primită de fostul deputat PD/PNL Marin Anton, în 2009, de la compania Astaldi, pe când ocupa funcția de secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Marin Anton a devenit mai cunoscut și prin apropierea de Elena Udrea, cu care posta frecvent fotografii pe rețelele sociale, dar și prin afacerile extinse în agricultură.
De la 5 ani de închisoare la achitare, prin prescrierea faptelor
În februarie 2024, Înalta Curte de Casație și Justiție a României (ICCJ) l-a achitat pe Marin Anton într-un dosar de corupție în care Direcția Națională Anticorupție îl acuza, printre altele, de luare de mită.
Achitarea a survenit în urma modificării legislației privind prescripția faptelor de corupție, modificări generate de decizii ale Curții Constituționale a României.
Cu toate acestea, decizia l-a salvat pe Marin Anton doar de executarea unei pedepse privative de libertate. El fusese condamnat anterior la cinci ani de închisoare de către Curtea de Apel București, instanța de fond.
Reprezentanții DNA au transmis că bunurile vizate în acest dosar sunt sechestrate, iar recuperarea prejudiciului intră în atribuțiile direcției de executări silite din cadrul ANAF.
La rândul lor, reprezentanții ANAF au explicat că procedura a fost întârziată semnificativ deoarece Marin Anton a îngreunat demersurile administrative și juridice.
„Pot acoperi prejudiciul cu un singur teren”
Fostul deputat a declarat pentru AGROINVESTIGAȚII.RO că prejudiciul nu a fost încă recuperat, dar susține că vina aparține ANAF, care „se mișcă foarte greu”. Tot el afirmă că unul dintre terenurile sechestrate ar fi suficient pentru a acoperi integral suma de 5,3 milioane de euro.
„Este în desfășurare procedura de executare silită. În acest moment, se ocupă de dosar ANAF, mai exact Direcția de Executări Silite din cadrul instituției. E o procedură ceva mai complicată. Până acum, nu s-a făcut efectiv executarea și nu s-au recuperat banii. Bunurile mele sunt sub sechestru, nu pot dispune de ele, sunt blocate”, ne-a declarat Marin Anton.
„În opinia mea, aceste bunuri acoperă prejudiciul de 5,3 de milioane de euro. Cred că doar din vânzarea unui teren se va putea recupera integral suma. Din ce știu eu, executarea se va întâmpla în perioada următoare, însă a fost nevoie de semnături de la familie, inclusiv de la soția mea, pentru a se putea face toate demersurile legale”, a mai explicat Marian Anton pentru AGROINVESTIGAȚII.RO.
”Procedura a mers mai greu tocmai din acest motiv – s-au cerut semnături de la toți membrii familiei, inclusiv de la mine, pentru a se putea valorifica bunurile puse sub sechestru. Eu aștept să se finalizeze această executare, ca să pot folosi și celelalte bunuri care nu sunt implicate”, a mai completat acesta.
Fostul deputat chiar mai speră să blocheze deciziile din instanțele din România, printr-un dosar deschis la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.
„Ce pot să vă mai spun e că am atacat decizia la CEDO și sper să obțin o soluție favorabilă. Mi-aș dori să mă bucur și eu de un rezultat pozitiv. Procedura de contestare a fost deja înregistrată, s-au parcurs deja două etape, și sper că, în final, instanța va da o decizie corectă„.
Întrebat dacă speră să-și recupereze banii, Marin Anton ne-a spus că e posibil. O decizia favorabilă la CEDO, i-ar permite lui Marin Anton să conteste plata mitei.
Povestea unei mite colosale
Potrivit rechizitoriului DNA, în 2009, Marin Anton, în calitate de secretar de stat în Ministerul Transporturilor, ar fi pretins 3,5% din valoarea unui contract încheiat de Compania Națională de Aeroporturi București pentru modernizarea noului terminal de la Aeroportul Otopeni. Lucrările de realizare a terminalului au fost făcute de Romairport, companie controlată de Astaldi, acționară și la Astalrom.
„Marin Anton, a acceptat promisiunea și ulterior, a primit, de la reprezentantul filialei din România a companiei internaționale care avea în executare contractul de modernizare la aeroportul Otopeni (martor în cauză), suma totală de 22.760.654 lei (aproximativ 5,3 milioane euro la cursul de schimb din acea perioadă), ce reprezenta un comision de 3,5% din valoarea cu care urma să se suplimenteze contractul de execuție a lucrărilor”, se precizează în rechizitoriu.
Astfel, între compania internațională și societatea controlată de Anton a fost încheiat un contract de subantrepriză, suma de 22.760.654 lei fiind achitată prin transfer bancar, în perioada 23 iulie – 20 noiembrie 2009, și reprezenta contravaloarea unor lucrări de organizare șantier care nu au fost executate în realitate.
Achitat, dar obligat să returneze mita
Procesul penal a durat aproape un deceniu. În 2021, Tribunalul București l-a condamnat pe Marin Anton la 5 ani de închisoare cu executare pentru luare de mită. Apelul a fost judecat de completul de cinci judecători ai Înaltei Curți de Casație și Justiție, care a constatat în februarie 2024 că fapta s-a prescris penal.
Astfel, Anton a fost achitat definitiv. Însă, instanța a menținut măsura confiscării sumei de 22 de milioane de lei, echivalentul mitei, considerând că bunurile provenite din săvârșirea unei fapte ilicite pot fi recuperate chiar și în absența unei condamnări penale.
Prescripția penală nu înseamnă nevinovăție, ci doar că statul a pierdut dreptul de a trage la răspundere o persoană, pentru că nu a soluționat dosarul într-un termen rezonabil. Însă, dacă instanța a reținut că fapta a avut loc, chiar și prescrisă, ea poate dispune măsuri patrimoniale.
Feblețea lui Udrea
Marin Anton a fost cunoscut ca un apropiat al Elenei Udrea în perioada în care ambii activau în PDL și ulterior în PMP. Relația lor politică s-a consolidat în timpul guvernării Boc, când Anton era secretar de stat la Transporturi, iar Udrea deținea portofoliul Dezvoltării.
Presa vremii i-a creditat cu legături de influență în zona alocărilor bugetare și a contractelor din infrastructură.
Născut în 1965, Marin Anton a avut o carieră politică cu numeroase episoade controversate. Inițial membru al Partidului Democrat (PD), Anton a fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în timpul guvernării Boc. În 2012, a fost ales deputat din partea PDL, dar a migrat ulterior la PNL. În 2014 a trecut la UNPR, revenind ulterior în PNL după fuziunea cu PDL.
În Parlament, activitatea sa a fost discretă, fără inițiative legislative semnificative sau luări de poziție notabile. A fost însă activ în comisiile de transporturi, fiind considerat un apropiat al unor cercuri de influență din zona infrastructurii și a marilor contracte publice.
Dincolo de politică, Anton a fost cunoscut ca om de afaceri în domeniul agricol și al transporturilor, cu legături solide în administrația centrală.
Bunurile de lux sub sechestru
Fostul deputat Marin Anton are sub sechestru o avere imobiliară întinsă pe patru județe și în București, pusă sub măsuri asigurătorii până la acoperirea sumei de 22,7 milioane lei, așa cum reiese din rechizitoriul consultat de AGROINVESTIGAȚII.RO.
Printre cele mai valoroase active figurează un teren de 2.421 mp pe strada Giuseppe Verdi din sectorul 2, evaluat de Anton la 1,7 milioane de euro, și o vilă cu teren de 682 mp în sectorul 6, estimată la 500.000 euro.
În localitățile rurale din județele Giurgiu, Călărași, Buzău și Prahova, Anton deține zeci de terenuri agricole, silvice și intravilane – unele cu construcții, altele cu ipoteci multiple sau drepturi de superficie. Spre exemplu, în comuna Frumușani (Călărași) apar cinci terenuri în extravilan și intravilan, unele ipotecate la Agricover sau Libra Bank, însumând sute de mii de metri pătrați.
În comuna Cozieni (Buzău), Marin Anton a acumulat terenuri forestiere, livezi, arabil și intravilan în peste 30 de loturi distincte, multe dintre ele ipotecate sau cu sechestru penal impus.
Valoarea totală declarată de achiziție pentru toate aceste terenuri trece de 300.000 lei, dar estimările reale pot fi mult mai mari, având în vedere suprafețele masive (unele depășind 100.000 mp).
În afară de imobile, au fost sechestrate și părți sociale deținute de Anton în patru societăți comerciale – inclusiv Eurosudest SRL și Romsem SRL. Inițial, aceste participații au fost blocate, dar în decembrie 2017 procurorii au dispus ridicarea sechestrului asupra acțiunilor și reorientarea măsurii asupra terenului din Verdi 6-8.
Averea sechestrată a lui Marin Anton evidențiază un portofoliu extins de investiții în terenuri agricole și imobiliare, cu o concentrare notabilă în sudul țării și o componentă semnificativă urbană în București. În total, sute de mii de metri pătrați și proprietăți evaluate la milioane de euro sunt blocate de autorități pentru recuperarea mitei.
Alte dosare
Marin Anton nu este străin de justiție. Numele său a mai fost vehiculat în alte anchete legate de contracte din infrastructură, dar până în prezent nu a mai fost condamnat definitiv. În 2018, presa a relatat despre o investigație privind retrocedări ilegale în zona Ilfov, unde Anton ar fi avut interese imobiliare, dar dosarul nu a fost confirmat oficial de DNA.
De asemenea, au existat acuzații privind implicarea sa în traficul de influență pentru numiri politice la nivel local, însă niciuna dintre acestea nu a dus la o urmărire penală.
Marin Anton și familia sa au derulat afaceri importante în agricultură, în special prin exploatarea terenurilor agricole din județele Giurgiu și Ilfov.
Familia deține ferme, silozuri și utilaje, fiind activă în producția de cereale și oleaginoase.
Fostul deputat liberal, Marin Anton, este cel care l-a denunțat, în 2023, pe Ionel Marius Nuță, șeful Direcției Control, Reprezentanțe Teritoriale şi Comunicare din cadrul Agenției Domeniile Statului (ADS). Informația este precizată în acordul de recunoaștere a vinovăției semnat de Ionel Marius Nuță.
Anton l-a reclamat pe Nuță pentru că era supărat pentru că firma controlată de familia sa, Romsem SRL, a pierdut o licitație pentru concesionarea a 650 de hectare de la Agenția Domeniilor Statului (ADS).
Este vorba de terenul preluat de la UM (Unitatea Militară) 02031, județul Giurgiu, cu o suprafață de 650 hectare suprafață agricolă și 21,63 ha neagricol. Romsem SRL avea terenul în concesiune din 2007.
La licitația aranjată de Anton cu Nuțu în schimbul a 350.000 de euro s-a mai prezentat un concurent: firma Agroleand Solutions SRL din Popești-Leordeni.
Această societate a câștigat licitația pentru o redevență anuală de 3,1 tone/ha, adică de 560.000 de euro ceea ce a dus la supărarea lui Anton și la un denunț al acestuia la DNA.